Jakin 248-249
23 €
Gai nagusia sailean, filosofiaren historian emakumeek jasan duten ikusezintasuna nabarmendu eta iraultzeari ekin diote Itsaslore Yarza Lopez, Idurre Eskisabel Larrañaga, Arantza Etxeberria Agiriano, Agustin Arrieta Urtizberea, Lore Lujanbio Etxeberria, Irati Zubia Landa, Maite Arraiza Zabalegi, Alaitz Aizpuru Joaristi, Yolanda Barrios Colodrón, Iratxe Retolaza Gutierrez, Naiara Gago Povedano eta Maitane Nerekan Umaranek. Beauvoir eta Arendten filosofia Batxilergoan lantzeko edukiak eta testuak erantsi dira.
Zuzendariaren hitzak
Lorea Agirre DorronsoroSummary
Artikuluak
Filosofiatik ezabatutako emakumeak ikastaroa aurkezten da: filosofiatik emakumeak ezabatzearen kausak eta ondorioak, pentsamendu feministak filosofiari egindako zenbait ekarpen eta Bigarren Hezkuntzako curriculumaren egoera.
Euskal pentsamenduak eta feminismoak ez dute orain artekoan elkargune bereziki trinkorik osatu. Hala ere, elkarrekin gurutzatu direnetan ekarpen interesgarriak egin dizkiote elkarri. Ekarpen horiek azaltzen dira, eta, bereziki, uztarketa horren premiaz gogoetatzen da.
Emakumea subjektu berria eta ezberdina da filosofian, agian gorpuztuago bizitzeagatik, hilekoetan adibidez, eta filosofiaren izaera zein ekintza interpelatzen ditu. Weilen ildotik esanda, pentsatzeko edo filosofatzeko gogoa eta gaitasuna zapalkuntzak soilik eragozten ditu.
Filosofiarako sarrera bati begira, pentsamendu feministatik egin diren ekarpen batzuk aurkezten dira. Zehatzago, ‘errealitatea’ ordenatzeko edo sailkatzeko moduari eta etikaren eta estetikaren arteko mugari lotutako zenbait auzi jorratzen dira.
Zaintza kontzeptuaren inguruko eztabaida feminista azaldu eta ikuspegi historikoaren garrantzia nabarmentzen da. Horrela, esentzializatzeko eta feminizatzeko mekanismo heteropatriarkalak gobernamentalitate neoliberalarekin erlazioan arakatzen dira.
Filosofian emakumeek duten presentzia urriaren inguruko hainbat hipotesiren inguruan dihardu. Zehazki, injustizia epistemiko kontzeptutik abiatuz, honakoa defendatzen da: testigantza-injustiziek eta injustizia hermeneutikoek zerikusi handia izan dezakete horretan.
Zaintzen krisiaren nondik norako nagusiak, zaintzaren garrantzia eta ‘zaintzari’ buruzko hurbilpen kontzeptual ezberdinak plazaratzen dira ikuspegi kritiko feminista batetik, zaintzak filosofiari egiten dizkion zenbait ekarpen nabarmen azpimarratuz.
Simone de Beauvoirren pentsamendua aztertzen da, bere emaria interpretatzen laguntzeko giltzarri batzuk proposatuz eta Beauvoirren lanean zahartzaroaren gaiak izandako garrantzia eta La vieillesse (1970) liburuko ideia nagusi batzuk aipatuz.
Hannah Arendten identitateari, biografiari eta obra nagusiei buruzko zertzelada batzuk eskaintzen dira, filosofoa ezagutzeko interesa piztearren.
Virginia Woolf (1882-1941) idazle britainiarraren idazlanetan gorpuzturiko pentsamendu-ildo eta gogoeta-molde zenbait aletzen dira, honako alderdi hauetan arreta jarrita, besteak beste: idaztankera eta mundu-ikuskera, saiakeratan jorraturiko zenbait gogoeta-lerro eta egiletzaren oihartzunak.
Tractatus kritiko-feminista aurkezten da: filosofiaren ikaskuntza-irakaskuntza feminista sortzeko hainbat mandamentu proposatzen dira modu irekian; hau da, bizirik dagoen planteamendua den heinean, iradokizun guztiak bereganatzeko pentsatuta dago.
Beste zenbaki batzuk
Egin zaitez Jakinkide
Hemen duzu Jakinen ondare guztia. Eta gehiago. Euskal kultura elikatzen eta biziberritzen jarraitzeko berritu dugu Jakin. Eta, orain arte bezala, Jakinen hartzaileok izango zarete gure sostengua.
Egin Jakinkide