
iktaduraren amaierak Espainian politikaren, gizar-
t e a ren eta ekonomiaren alorreko aldaketak ezezik,

Historiako urtekarietan txertaturik, 40 urt e ren luze-
-zabalean gertatutako jazoeren berri izaten laguntzen

duten ikerketen eta azterketen hasiera ere ekarri zuen.
A ro frankistaren bilaketa- eta ezagupen-lan horre n

baitan badu zer esanik Mugimenduko Prentsak: Francok
eta haren bata bestearen jarraiko Gobernu-taldeek ezarriz
joan ziren idearioaren oihartzuna eginez, diktadura-Esta-
t u a ren jaiotzari, finkapenari eta iraupenari lagundu zion
35 hiri desberdinetan banatutako eta 40tik gora argitara-
pen zituen kazetaritza-egitura zabalak, alegia. Izan ere, Ge-
rra Zibilaz gero erregimeneko ideologoek, «Estatuaren aur-
ka gerta zitekeen eragozpen oro ren gelarazle eta garantia
izango zen prentsa nazionalaren» premia aldarrikatu eta
defendatu zuten. Ohartzen ziren «kontrolatu gabeko pren-
tsak nahi ez ziren ondorio konponezinak ekar zitzakeela».

L o g i k a ren arabera pentsatu beharrekoa da, erro t a t i b o e i
emaniko zereginari arrakastaz aurre eman ahal izateko,
kontrol gogorra ezarri eta dirigismorik basatiena egin zela.
Horretarako sortu ziren zerbitzuetako zenbaitek demokra-
zia ondo ezarri arte ere iraun zuen: kazetaritza-enpresa pu-

JAKiN11

◗ Begoña Zalbidea  Kazetaritzan doktorea da eta EHUko
Komunikazio eta Gizarte Zientzien Fakultatean irakasle.

1998ko martxoa-apirila • 105. zenbakia

Mugimenduko egunkariak
Euskadin

Arriba España, Hierro, La Voz de España
eta Unidad

❂

B E G O Ñ A  Z A L B I D E A

❂

d



blikoa desagertu zen arte, zehazkiago; 1984an gertatu zen
hori, PSOE Gobernuan bigarren urtea egiten ari zenean.
Jabego publikoko komunikabideak, ordurako, Estatuare n
G i z a rte-Komunikabideak deituriko (MCSE) Erakunde Au-
tonomoaren baitan bilduak zeuden; trantsiziotik hasi eta
b u rualde guzti eta bakoitzaren likidapena arte indarre a n
egon zen deitura hain zuzen.

Mugimenduko Prentsa-Katea lau egunkariren bidez
finkatu zen Euskadin: La Voz de España eta Unidad, Donos-
tian, Hierro, Bilbon eta Arriba España, Iruñean. Ideologia-
ren ikuspegitik, Arriba España izan zen ideologia falangis-
taren agerpenik nagusiena. La Voz de España izan zen, bes-
talde, hedapenik handienekoa.

Taldeko egunkari guztietan gertatu bezala, Euskadin
finkatutako errotatiboak ere atxikipenik gabeko nahiz
m a rxista izatearen salaketapean enpresei nahiz part i k u l a-
rrei egindako inkautazioen emaitza izan ziren. Arm a d a k o e k
eta bertako agintariek, gobernadore zibilek eta, era berezi
eta ohikoenean, falangistek egin zuten lan hori, kasuan
kasuko probintzi buruzagitzen agindupean.

Arau multzo batek ematen zion sostengua jokabide
honi: 1937ko urtarrilaren 10eko Lege-Dekretuak eta legez
kanpo jarri eta ondasun guztiak kentzen zitzaizkien indar
politiko guztien izenak ageri ziren data bereko Aginduak
nagusiki. Zerrenda osatuz joan zen hurrengo aginduetan,
Mugimendu Nazionalaren aurkakotzat jotzen ziren talde,
erakunde eta alderdien multzoa ia bete-betean osatu arte.

G e rr a - h a rrapakin handi honen jabetza Estatu Berr i a-
ren esku ziurtatzeko, Serrano Súñer-ek hau erabakitzen
zuen 1938ko abuztuaren 10eko Agindua izenpetu zuen:

Barne-Ministerioak eta bertako Prentsa-Zerbitzu Nazio-
nalak interbenitua geratuko da, aska daitezen herrietan
ager dadin inprenta-material oro, kontutan hartzeke
1936ko uztailaren 17aren aurretik jabego-eskubidea zu-
tenen edo hauen legezko ondorengoen eskubide-aitorpe-
na; betebehar hauek Barne-Ministerioaren aurrean egiaz-
tatu beharko dira1.

Hauek eta beste lege-xedapenek harrapatutako guztia-
ren jabetza-eskubideak mugatzea bilatzen zuten, ezarr i t a-

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 12



ko agintearen onuran. Estatu-Buruzagitzak, horre g a t i k ,
1940ko uztailaren 13ko legea eman zuen, zehazki eta
behin betiko, aginduz pasa zitezela

FET y de las JONSen Prentsa- eta Propaganda-Ordezkari-
tzaren Ondarera, bere eskuko erabilpen-gaitasunez, Go-
bernazio-Ministerioak eta bertako Prentsa-Zuzendaritza
Nagusiak inkautatutako inprimategien nahiz argitalda-
rien lantokietako makineria eta gainontzeko materiala.

Lege hau da Mugimenduko Prentsaren benetako arau
sortzailetzat hartu behar dena2.

Inkautazioak

Alcalá de Henaresen kokatua dagoen Administrazioa-
ren Artxibategi Nagusian eta Kultura Ministerioko Artxiba-
tegi Zentralean, Madrilen, gordetzen diren espedienteen
eta txostenen ikerketak eta parekaketak inprimategien eta
egunkarien eta/edo haietako makineriaren inkautazioei
buruzko honako laukiak osatzea bideratzen du:

Inprimategi inkautatuak

HIRIBURUA JABETZA

Bilbo Marzelino Ibáñez Miguel
Iruñea Ramon Bengarai
Donostia Rikardo eta Luis Leizaola Ibarburu

Egunkari eta/edo astekari inkautatuak

HIRIBURUA DEITURA ETA/EDO JABETZA

Bilbo Euzkadi, Euzko Alderdi Jeltzalearena
El Liberal, Prieto sozialistarena
El Nervión, Etxebarria sendiarena

Iruñea La Voz de Navarra
Donostia Guipúzcoa Obrera

El Pueblo Vasco Editorial Easo S.A.rena
La Voz de Guipúzcoa, La Voz de Guipúzcoa, 
S.A.ren egunkari errepublikarra
El Día Prensa Editorial Católica, S.A.rena

Egileak eginak. Iturria: Kultura Ministerioko Artxibategi Zentrala.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN13



E rrekisatutako ondasunak Mugimenduko hainbat
egunkariren artean banatu ziren. Euskal Herriari dagokio-
nez, hala, Arriba España-ri La Voz de Navarra-ren materiala
eman zitzaion, Hierro-ri, Euzkadi eta El Liberal-ena, La Voz
de España-ri, La Pre n s a, La Voz de Guipúzcoa, G u i p ú z c o a
Obrera eta El Pueblo Vasco-rena eta Unidad-i, El Día-rena3.

Banaketa horretan zenbait partikular ere irabazten
atera zen. Hori izan zen El Liberal-i kendutako makineria
g o rdailuan eduki zuten Iruñeko El Pensamiento Navarro-
ren jabeen kasua eta Euzkadi egunkari nazionalista argita-
ratzen zuen Tipografía General, S.A.tik zetorren «Gro s s »
e rro t a t i b a ren trukean aldi baterako hiru linotipia aldatu
zuten El Correo Español-El Pueblo Vasco-ren jabeena.

Zenbait agirik bideratzen digu esatea hainbat izan zire-
la kaltetuek jarritako erreklamazioak. Ez zuten, ordea, guz-
tiek zori bera izan. Eskatzaileek era guztietako erantzunak
jaso zituzten. Gehienetan edo dokumentazioa falta zen edo
eskakizuna garaiz kanpo egina zegoen. Ez da harr i t z e k o a ,
h o rregatik, zenbaitek beren jabetzak Pre n t s a - O rd e z k a r i t z a r i
eskainiz amaitzea, salmenta nahiz indemnizazio gisa, Do-
nostiako El Día- ren zenbait akziodunen kasuan bezala.

Edozein itzultze-eskarik ikerketa exhaustiboari bide
ematen zion. Barne-zerbitzuek, Gobernadoreak, Falangeak
edo xehetasunen bat eskura lezan edonork, Hierarkia jaki-
n a ren gainean jartzeko betebeharra zuen. Zenbaitetan ez
zen argi geratzen ideologia eta are gutxiago ezarr i t a k o
erregimenaren aurkako ekintzetan zuzenki esku hartu iza-
na. Baina horrek ez zuen eragozten irizpena erabatekoa
izatea: «Ez da onartu aurkeztutako erreklamazioa».

Marzelino Ibáñez Miguel bilbotarrak berarengan sen-
titu zuen hitz horien astindua. Ez zioten ezertarako balio
txostenetan Elizaz ezkondu zela esatea edota «eskolatu eta
o rotan zuzen; jokabide eta moral oneko» gisa aurkeztea.
Besteek bezala, substrakzioagatik demanda aurkeztuz
amaitu zuen Bilboko 1. Instantzia eta Instrukzioko 2. Epai-
tegian.

Azaldu dugun kasuaren aurrez aurre dago hiriburu
b i z k a i t a rreko Erronda kaleko 30.ean instalatua zegoen E l
N e rv i ó n-en jabeei dagokiena. Nazionalismoaren aurkako

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 14



aurrekari trinkoak eta zantzu nabarmen españolistako ibil-
bidea baliagarri gertatu zitzaizkien galdutakoa 1943an be-
rreskuratzeko, salerosketa itxurapean bederen.

Eskabideetako zenbait sozialistak Gobernura iritsi zi-
ren arte mantendu ziren. Aldi honetan onura jaso zuena
Prieto sendia izan zen eta bizirik irauten zuen Constancia
Prieto ondorengo bakarra, zehazkiago: berari itzuli zi-
tzaion 1985ean Hierro-k Bilbon hartu zuen etxea.

Egunkarien historia laburra

Arriba España

Arestian adierazi denez, Arriba España izan zen, Eus-
kadin finkatutako Mugimenduko lau egunkarien art e a n ,
postulatu falangistak gehien eta hobekien zabaldu zitue-
na. Fermin Yzurdiaga apaizak eta Angel Maria Pascual
idazleak bultzatua, 1936ko abuztuaren 1ean argitaratu zen
La Voz de Navarr a egunkari nazionalistaren erro t a t i b a re n
g u r p i l e t a n4. Iruñeko Zapateria kalean kokatua egon zen.
Kokagunea, alokatua, Eustakio San Julian-ena zen.

Irakurlego arruntaren artean hedatzen batere lagundu
ez zion idazkera eta sinbologia inperial eta barrokoengatik
nabarmendu zen. Prentsa kontserbadorearekiko ika-mikak
—Diario de Navarr a -rekin batik bat— ugariak izan zire n .
Nafarroako Falangeak azken hau derrigorrez bereganatzea
pentsatzeraino.

Emilio Romero Prentsa-Ordezkaritza Nazionaleko bu-
ru zela, argitarapena bertan behera utzia izan zen. Ordez-
kari Nazionalak 1975eko ekainaren 25ean Prentsako Lege-
- E rregimeneko Zuzendari Nagusiari bidali zion oharre a n ,
esaten zen etenaldia, uztailaren 1az gero, aldi baterakoa
zela eta Katearen berregituraketak eraginarazia. Ez zen, or-
dea, kioskoetara inoiz itzuli.

Erabakiak amaiera-puntua jarri zion ia egunkariare n
s o rreratik bertatik eramaten ari zen zamari, inoiz ez bai-
tzuen ikur positiborik ikusi bere emaitzetan. Frogarik one-
na Fermin Yzurdiaga zuzendariak, 1939 urteko 69.964,75

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN15



pezetako defizita zuritzeko eta konponbideak aurkeztuz,
1940ko maiatzaren 17an idatzi zuen txostena bera da5.

Egunkariaren sortzailea izateaz harro zegoen eta buru-
tik oinetara falangista ageri zen haren ustez, ezin zitzaion
ezer leporatu hasieran, lehen lau hilabeteetan « E s p a i n i a
Nazional osoan eta gerrako fronteetan zehar zabaldu zi-
ren»18-20.000 aleko tirada lortuz, zori ona eskutik izan
zuen egunkariaren sorrerari.

Beheratzea Nafarroako FET y de las JONSen baterake-
ta-unean eta lokalen itxieran kokatzen du; horrela, «elkar-
te Nazionalsindikalista osoa herio-zauriz joa geratu da, sa-
kabanatuta eta zuzendari karlisten nahien menpe». Honi,
beste hau ere erantsi behar: «erakunde ofizialak, gobernu
zibilak, diputazioa eta udalak reketeen esku daudela», ale-
gia, «eta gogo biziz erasotzen zaiola ikur falangista orori».

Egunkariari dagokionez —eransten du— artxiboan ditugu
frogak nola debekatzen zaien enplegatu ofizial guztiei
(maisuei, idazkariei, epaileei) irakurtzea. Parroko jaunek
epaitu egiten dute agerian pulpitotik, fronteetara alkonda-
ra urdin gehiena eraman zuen probintzia izanik Nafarroa.

Alternatiba, harrez gero, begi-bistakoa zen: edo indar-
tzea edo ixtea. Bigarrena onartezina zen eta lehena, kon-
tuan hartzea merezi zuena, Arriba España propagandarako
doktrinak eta kontsignak zabaldu zituen lehen egunkaria
izan zelako Falangearen historian, Mugimenduko egunka-
ri bakarra zelako Nafarroan eta, honenbestez, Estatuare n
o rgano ofizial bakarra eta lau urtez, isiltasunean, ero a p e-
nez eta adorez

gure egunkariaren bidez —benetako «zubiburua», ez
ulertze eta jazarpen-giroan, beldurgarrizko atsekabe-giroa-
ren erdian— borroka egin dugulako Caudilloaren, Go-
bernuaren eta Falangearen kontsignak defendatzen. (…)
Arriba España hilko balitz, zera esatera ausartuko ginate-
ke: hil dela Nafarroa Espainiaren kausarako.

Hierro
Hierro, ilunabarreko egunkari bilbotarra 1937ko uztai-

laren 5ean kaleratu zen, Jose Antonio Giménez Arnauren

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 16



zuzendaritzapean6. 1938ko apirilaren 11 arte, Euzkadi argi-
taratzen zen Posta kalea, 17ko Tipografía General, S.A.ren
tailerretan inprimatu zen. 12tik aurrera, El Noticiario Bil-
baino, S.L.ren instalazioetan inprimatu zen, Sozietate ho-
rren jabetzako Nueva España goizeko egunkariarekin bat
egin zuelako7. 1941eko urtarrilaren 1ean El Correo Español-
-El Pueblo Vasco-ren makineria erabiltzen hasi zen. 1942ko
azaroaren 12an Galtzara Nagusia, 13ra itzuli zen, El Noti-
ciario Bilbaino, S.L.ren lokaletara. Geroago, Ordezkaritza-
ren eta El Correo español-El Pueblo Vasco-ren jabeen artean
sinatutako hitzarmenari esker, firma honek aipatu Euzkadi
egunkari nazionalistatik etorritako makineriaz Ledesma,
6an zituen lokaletan inprimatzen hasi zen Hierro. Helbide
h o rretan egon zen 1950a arte; urte horretan, Indalezio
Prietoren seme Luis Prieto Cerezorena zen Orueta Gotzai-
na, 2ko etxea eskuratu zuen Falangeak.

Leku batetik bestera joan eta etorri behar hori eskain-
tzaz eta kontraeskaintzaz gainezka joan zen. Ahalegin
gehiena jarri zuena Alejandro Etxebarria Zorrozua izan
zen, El Noticiario Bilbaino-ren egoitzako instalazioen geren-
tea eta, bere familiarekin batera, jabekidea. Salmentako az-
ken eskaintza 1.100.000 pezetakoa izan zen, hiriburu biz-
k a i t a rrean kiroletako euskal egunkari bat argitaratzen uztea-
ren truke; Pre n t s a - O rdezkari Nazionalak, 1942ko ekaina-
ren 15eko idazki batean esaten zuenez,

erregimen honekin bat egiten duen irakurlegoaren ma-
nifestazio plebiszitario baterako balioko du, kirola aitza-
kiatzat hartuz.

Eskaintza Ord e z k a r i t z a ren aldeko ero s k e t a - a u k e r a re-
kin batera zihoan. Behin onartu eta gero, Hierro-k bedein-
kapen guztiez hartu eta inauguratu zituen lokal berr i a k .
Bazirudien eragiketa itxia zegoela. Ordezkaritzak, ordea, ez
zuen berari zegokiona bete eta finantza-egoera zail eta la-
rrian utzi zuen Sozietatea banku-erakundeen aurre a n8.
Egoera konpontzeko formula bezala, hileko 15.000 pezeta-
ko errenta-kontratua eskaini zitzaion Herr i - H e z k u n t z a k o
I d a z k a r i o rdeari. 1943ko ekainaren 1ean, El Noticiero Bil-
baino, S.L.ren gerenteak zortzi eguneko epea eman zuen,

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN17



H i e rro -k bere jabetzako instalazioak utz zitzan. Joandako
denbora nahikoa zela irizten zuen eta Sozietatearen «uste
ona eta adeitasunezko konponbide batera iristeko gogoa»
ahitu egin zirela. Hogei egun geroago, Ordezkari Naziona-
lak izenpea idatzi zuen, 1942ko azaroaren 12a arteko atze-
ra-eragina zuen eta elkarrizketak hasi zirenez geroztik es-
kainitako erosketa-aukera Ordezkaritzak erabil nahi zezan
arte indarrean egongo zen errenta-kontratu batean.

1944an, behin eta berr i ro egindako salero s k e t a - e r a g i k e-
tak aldatu egin zuen hartzailea. El Pueblo Va s c o- ren jabeek El
Noticiario Bilbaino- ren makineriaren ero s k e t a - e s k u b i d e a
transferitu zekiela eskatu zioten Herri-Hezkuntzako Idaz-
kariordeari. Argitarapenaren jabeek, horren ordez, besteak
beste, Euzkadi-tik zetozen eta hark trukean eman zizkion
ondasunak Ordezkaritzari itzultzen zizkioten eta bert a n
behera uzten zen Etxebarria sendiaren kirol-egunkari bat
a rgitaratzeko asmoa. Akordioa sinatu ondoren, 1941eko
azaroan atera zen Ledesma, 6ko etxera itzuli zen Hierro9.

H i e rro O rueta Gotzaina, 2an behin betiko kokatzeak
ez zuen bere ilunabarreko egunkari izaera aldatu. Maindira
f o rmatoa eta bost zutabeak 1983an desagertu zen art e
mantendu zituen; baita «Gross» markako tipografi errota-
tiba historikoa ere. Aldaketa bakarrak burualdeko tipogra-
fian izan zuen eragina. 1975eko apirilaren 20an, une har-
tan egunkariko zuzendari zen Julio Campuzano Canterok
I n f o rmazio eta Turismo Ministerioaren Probintzi Ord e z-
kariari adierazi zion, aipatu hileko eta urteko dataz Hierro
markak «estiloa eta estetika» aldatu egiten zituela. «Hala
deituriko euskal kaligrafia» erabiliko zuen, «karaktere edo
tipo ‘trinkoak’ erakutsiz, inprimaketa hobea lortzearren».

Hasieran ageriko enkantean eginiko salmenta iragarri
zen arren, ezerezean geratu zen galdapena zegoenez oni-
b a rr a ren gain; eta esan bezala, Prieto sendiari itzuli zi-
tzaion azkenik 1985ean.

Unidad

Donostiako Unidad izan zen Prentsa- eta Propaganda-
-Buruzagitzako egoitzagandik hurbilen zegoen ilunabarre-

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 18



ko egunkaria, alderdiaren (Falange) organo ofiziosoa izate-
raino. 1936ko irailaren 16an atera zuten saltzera.

H a rtzen zituen lokalak —Victor Pradera kaleko 12. zen-
bakiko etxearen beheko oina eta sotoa— eta makineria eta
gainerako tresneria Prensa Editorial Católica, S.A.renak zi-
ren eta Eleuteria Arrese Berasategik hipotekatuak zeuden.
H o rrek zekarren karga amaitutzat emateko, Anjel Inaraja
Ruiz, arg i t a r a p e n a ren administrariak, etxearen erosketa ges-
tionatu zuen aipatu andre a ren aurrean 60.000 pezetatan.

E l k a rrizketak behin ondasun guztiak Pre n t s a - Z u z e n-
dari Nagusiak Ordezkaritzari adjudikatu eta gero hasi zi-
ren; 1951ko martxoaren 18ko aginduz gertatu zen. Ordura
arte, 1936ko irailaren 13an Falangeko miliziek etxea, ma-
kineria eta lantokia hartu zituztenez geroztik, ez zen for-
malizatzeko ahaleginik egin.

1970ean, Gustavo Marssé y Cía., Sociedad en Coman-
dita-ri 1965eko martxoaren 1ean erositako Jose Maria So-
roa, 25eko lokalak La Voz de España-rekin partekatzera pa-
sa zen. 1980ko otsailaren 11n desagertu zen.

Unidad deiturapean, hauek egon ziren zuzendaritzan:
Eugenio Saldaña San Martín, Jose Ramón Aparicio Muñoz,
Jose Javier Aranjuelo Oraá, Carlos de la Valgoma y Díaz
Va rela, Enrique Cimas Rotondo, José Molina Plata, José
Luis Banús Aguirre eta Francisco Javier Zuloaga.

La Voz de España

Donostiako La Voz de España La Voz de Guipúzcoa-ren
inkautaziotik sortu zen. Behin-behineko gauza bezala,
1936ko irailaren 14an, probintziako Gobernadore Zibilak
Elkartasun Tradizionalistako Reketeei eman zizkien enbar-
gatutako ondasunak. Egunkariak bi egun geroago ekin
zion bere ibilbideari.

1939ko abuztuan Granadako Mugimenduko P a t r i a
egunkarira bidali ondoren La Voz de Guipúzcoa-ri inkauta-
tutako errotatiba, U n i d a d -en tailerretan argitaratzen hasi
zen La Voz de España.

1939ko abenduan 833,33 pezeta ordaintzen hasi be-
harra izan zuen La Voz de España-ren administrariak, San

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN19



Martzial kaleko 8an eta 10ean erabiltzen zituzten lokalen-
gatik, hauek ere enpresa errekisatuaren jabetzakoak. Nafa-
rroa eta Gipuzkoako Erantzukizun Politikoen Epaitegi Zi-
bil Berezia zen kobraketa zuzenean egiten zuena.

Madrileko José González Palomino notarioaren au-
rre a n emandako 1950eko abenduaren 19ko data duen es-
k r i t u r a ren bidez, La Voz de Guipúzcoa, S.A.ren akzioen
gehiengoa erosi zuela esan daiteke Ordezkaritza Naziona-
lak, 3.510.815,82 pezetako prezioan, berandutza-interesak
barne, salneurri egokituaren ordainetan10. Zenbait urte ge-
roago, Gustavo Marssé y Cía., Sociedad en Comandita-ri
1965eko mart x o a ren 1ean erositako etxe bat erabiltzera
i g a ro zen, U n i d a d -ekin batera, Jose Maria Soroa kaleko
25ean.

La Voz de España-k sei argitarapen desberdin egin ohi
zituen egunetik egunera: Araba, Burgos, Logroño eta Mi-
randa de Ebro; Irun, Errenteria, Pasaia eta Bera Iruñeruntz;
Tolosa, Billabona eta Beasain iparralderuntz; Zarautz, Ge-
taria, Deba, Azpeitia, Azkoitia eta kostaldeko herriak; Ei-
bar, Elgoibar, Bergara eta Arrasate Bilboruntz eta Donostia
eta hango barrutia.

Egunkari honen zuzendari izan ziren: José Molina
Plata, Jesús Revuelta Imaz, Carlos de la Valgoma y Díaz
Va rela, Francisco V. Domínguez Isla, Félix Morales Pére z
eta Jesús M. Zuloaga Zuloaga. José Molina Plata hirurogei-
ta hamarreko hamarkadan itzuli zen, kargua U n i d a d -e k i n
banatuz. 1977ko hasieran Miguel Larrea Zabalegiri egokitu
zitzaion zuzendaritza eramatea.

La Voz de España-k 1980ko otsailaren 11n utzi zion
kaleratzeari.

Erakunde-dirigismoa

Gainerako komunikabide frankistak bezala, Arriba Es -
paña, Hierro, Unidad eta La Voz de España e re erakunde-
-kontrol eta -dirigismo estuenaren menpe bizi izan ziren.
Beharrezko egitura eta zerbitzuak ezarri ziren horretarako,
agintaritza zentraletik, irakurlea horretaz ez ohartzen aha-

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 20



leginduz. Hierarkak argi ikusten zuten beren errotatiboeta-
ko orrialdeetatik esaten zenari

berdinketaren zizela eta teletipoz bidali izana nabaritzen
bazaio, sistema guztia pikutara doa; irakurlea ardurarik
ezak mendean hartzen du eta alferrikakoa da proselitis-
mo lan oro. Orientatzea eta gidatzea ezerez hutsak dira11.

E g u n e roko praktika zen zentsurari, erre d a k z i o e t a k o
mahaietara egunetik egunera heltzen ziren ohar, agindu,
kontsigna eta iradokizunak eransten zitzaizkion. Horien
betetzea eta hedatzea ikuskatu eta zaindu egiten zen, baita
Franco hil eta gero ere.

Lehen zerbitzua 1940an sortu zen, deitura hau zuela:
Lankidetza-Atala. Helburua hau besterik ez zen:

Irakurlegoa politikaren alorrean, lehentasunez, nazioari
buruzko informazioarenean eta kulturaren alorrean gida-
tzeko premiari, Estatu orok bere gain hartzen duen pre-
miari, erantzutea.

Horretarako, «beren prestaketa eta espezialitateagatik
nabarmentzen ziren idazle eta kazetarien artetik aukeratu-
tako» lankideez baliatu ziren12.

Aukeratutako gai bakoitzak nagusitzatik ateratako
edo, ataleko buruak proposaturik, Pre n t s a - Z u z e n d a r i t z a
Nagusiak onartutako kontsignei erantzuten zien. Aukera-
tutako artikuluek baldintza hauek bete behar zituzten:
proposatutako kontsignari zintzotasuna; estilo argia, esko-
latua eta laburra; nazioaren interesekoa, gaurkotasuna, ze-
haztasuna eta atsegin izatea.

L a n - t a l d e a ren produkzioa, argitaratze-data ezart z e n
zitzaiolarik, Mugimenduko Prentsaren egunetik egunerako
informazioaren osagarritzat hartu zen beti. Banaketa ez zi-
tzaien era berean iristen denei. Estatuko egunkari batzuk
eta besteak lau multzotan sailkatu ziren13. Multzo bakoitza
geografikoki desberdinak ziren hirietan argitaratzen ziren
b u rualdez osatua zegoen, artikulu bat bera, horrela, es-
kualde bereko bi egunkaritan zabal ez zedin.

Zerbitzu honen lana ez zen aldi baterakoa izan, eten-
gabea baizik. Franco hil ondoren ere, jarraibideak manten-
du egin ziren. Aldaketaren alderik nabarmenena zenbait

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN21



lankideren izen eta hizkeran egon zen. Hau irakur daiteke
zuzendariei 1977an bidalitako idazki batean:

Adiskide hori:

Ikusten ari zaretenez, PYRESA-ko teletipoen bitartez,
mantentzen ari da kronika politikoa dei geniezaiokeena-
ren gain batez ere eragina duen egunetik egunerako lan-
kidetza. Ondo eta bere garaian ari zarete jasotzen Fer-
nando Onegaren «El Péndulo» eguneroko lankidetza (…)
eta berandu iristen zitzaizuen Emilio de Miguel-ena ere
bidaltzen ari zitzaizuen; hori horrela, eragin kaltegarria
zuen argitaratzeko.

Aldatu egin da ordutegi hori eta argitaratzea bideratzen
duen garaian hartzen ari zaretela uste dut. Transmititu
aurretik egunero gainbegirada ematen zaion Emilio de
Miguelen kronikak beste lankidetzak osatzen dituela uste
dugu, idazten duen ikuspegia dela-eta. Mugimenduko
Prentsak lege-esparru barruko aukera-aniztasunera jo be-
har duenez, Emilio de Miguelek gure egunkarien irudi-
-aniztasun horretan asko laguntzen duela uste dugu eta
horrela ulertu behar da zuen aldetik, seguruenik ondo
hartua izango den gure irakurleen zati horren begirunez.

1983. urteari zegokion egutegian ere —aldi sozialista,
beraz— indarrean eta eraberritua ageri zen haren jarduera.
«Politikoki aurreko aldiari lotutako» lankide zaharrak or-
dezkatuak izan ziren eta Katetik zetozen zenbait kazetari
eta itzal handiko izen sartuz zabaldu zen; azken hauen ar-
tean Aranguren, Savater, Martín Patino, González Ruiz,
Juan Cueto, eta abar aurkitzen ziren.

Z e r b i t z u a ren iraupena agerian jartzen zuen urt a rr i l a-
ren 10ean Malen Aznarezek, Estatuaren Gizart e - K o m u n i-
kabideen Pre n t s a - D e p a rtamendu Teknikoko zuzendariak,
MCSEko zuzendari guztiei bidaltzen zien eta honela zioen
agiri honen bidez:

Lankide hori:

Bihar hasiko da berriro, azken egunetan etenik egon den
lankidetza-zerbitzua. Oraingoz ahalmenaren betean jar-
dungo ez badu ere, materiala bidaliz joatea nahi dut, ze-
rorrek nahi eta egoki deritzozunez erabil dezazun.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 22



Jarraian, laster jasotzea aurrikusten den eguneroko eta
asteroko materiala xehetzen dizut:

EGUNEROKOA: Kronika politikoaren editoriala, RTVE-
ren informazioa, izen ezagun baten artikulua eta elka-
rrizketa nahiz erreportaje bat.

ASTEROKOA: Kultur kronika; Ekonomiaren kronika; Zi-
nemari buruzko kritika eta informazioa; Nazioarteko in-
formazioa.

Kronika politikoa nahiz izen ezagunaren artikulua beren
horretan oso-osorik eman behar direla gogoratu nahi di-
zut, leku faltagatik sor litezkeen mozketarik gabe.

MCSEko egunkarientzat zerbitzu hobea ekar lezaten zure
iritzi eta iradokizun edo ekarpen ororen zain nagokizu
gaiaren inguruan.

«Lankidetzak» zerbitzutik Mugimenduko Pre n t s a r i
eta, geroago, Estatuaren Gizarte-Komunikabideei bideratu-
tako hornidurek laster asko aurkitu zituzten sendotze-ele-
mentuak. Ez da, hala, harritzekoa 1942ko maiatzaren 1ean
Argitarapen- eta Kontsigna-Atala eratzea. Bete behar zuen
egitekoak ez zuen zalantzarik sortarazten: Estatutik eta ho-
nen Gobernutik ateratako kontsignak agiri bidez eta zuze-
nean egunkariei bidaltzea eta, probintzietako kazetaritza-
-organoen esku jarritako baliabideen eta zainpearen bitar-
tez, egin beharreko kanpaina bakoitzak eraginkort a s u n i k
handienaren garantia eta arrakasta izan zezala lortzea.

Zerbitzuko arduradunek idatzitako txosten batean ai-
patzen da nola

izaera politikoa, nazionala edo ekonomikoa zuten kan-
painei zegokien kontsignak ongi dokumentatutako si-
nopsi gisa bidaltzen zitzaizkiela egunkariei, eta hauetan
oinarrituz idatzi behar zituztela beren artikuluak, edito-
rialak edo erreportajeak.

Aipamenekoa oso argigarria den bezala gehienontzat
(agintariek eskaintzen eta nahi zutena argitaratzen zen),
eragiketa hauen egileentzat, «mintzagai ziren gaien izaera
b e rezia zela-eta, probintzietako zenbait egunkaritan sa-
konki eta, beharbeste zehaztasunez aztertzeko, agiriak es-
kuratzea zaila izan zitekeela pentsatuz» egiten zen lana.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN23



Hori hala balitz, ez lukete inolako zentzurik, «Ikuska-
p e n - O rria» deiturapean, Administrazio Zentralaren art x i-
bategietan pilatzen diren dossier lodiek. Ezta probintzi or-
dezkaritzetako Prentsa-Zerbitzuen jarduerak jasotzen ziren
asteroko berri-emateek ere.

Zentsura ere jarduera nagusienetako bat izan zen dik-
tadura bitartean. Jokabide honi buruzko erantzun zehatza
Arias Salgadorengan aurkitzen da, osasun izpiritual eta
moralaren arrazoiengatik egiten delarik guztien ona aurri-
kusteko eta babesteko zeregina damaionean zentsurari14.

Zentsuratzaileen jardunak debekatzea bezainbat bere-
ganatu zuen behartzea eta moztea. Eginkizun multzo za-
bal horren baitan garrantzi berezia lortu zuten hala deitu-
riko entrefilete-ek, hau da: albisteen idazkiaren erdian, ho-
rren bidez ematen zen informazioarekin inolako zerikusi-
rik edukitzeke, tartekatzen eta ateratzen ziren esaldiak. In-
f o rmazio- eta Zentsura-Zerbitzuari egokitu zitzaion eki-
men hau gauzatzea. Hiru ziren hitz giltzarriak: esanekota-
suna, zerbitzua eta menpekotasuna.

Zentsura-liburuek osatu zuten egunkariek eskaini be-
harreko informazioaren gain zentsuratzaileek egindako la-
naren gordailurik zuzenena. «Zentsura Liburua» epigrafeaz
orri bakoitzean itsasten ziren, egunetik egunera, ikuskape-
naren menpe jarritako galeradak eta/edo argazkiak. Ez zen
atalik geratu lotu gabe. Kirolak, gizartea, kultura, nazioar-
tea, iritzia… «debekatua» edo «aurrera, ezabatutakoa izan
ezik» zioen zigiluak zapaldu zituen.

Aldi demokratikoa

Demokraziaren etorrera arte eta sozialistek hauteston-
tzietan lortutako garaipena arte, zehazkiago, ia ez zen na-
barmendu jabego publikoko komunikabideetan egiten zen
i n f o rm a z i o - t ru k a k e t a ren kritikarik. Aldi berrian, ord e a ,
ahotsak in cre s c e n d o joan ziren. MCSEko ard u r a d u n e k
behin baino gehiagotan atera behar izan zuten talde poli-
tikoen eta gizarte-agenteen aldetik isurtzen ziren interpe-
lazioen eta galderen bidera.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 24



Oposiziotik egiten zitzaien oharpen bakoitzari puntuz
puntu erantzuteko arduradunek erabat ukatzen zuten edo-
nolako eta edonondiko dirigismo oro, zera adieraziz:

Ez Gobernuak, ez Kultura Ministerioak, ez Erakundeak
berak ez die informazio-politikari buruzko agindurik
ematen egunkariei, ez dute ezta inolako presiorik egiten
egunkarien edukia gidatzeko ere, ez informazioaren, ezta
iritziaren aldetik ere (…).

Aitortzen zuten bakarra Informazio- eta Dokumenta-
zio-Zerbitzua zen, eta «bertatik egiten zirela», Gobern u a-
ren egunkariei bidaltzeko, «era guztietako lankidetzak;
gauza arrunta egunkari garrantzitsuen kate guztietan».

G o b e rn u a rekin bat zetozen eledunek eta pert s o n e k ,
azaltzen ziren kritikak eta salaketak gezurtatzen, egindako
ahalegin guztia laster asko galdu zen. Prentsa pribatu ia
guztiak 1983an zehar zabaldu zituen informazioek eta ar-
tikuluek alderantzizkoa zioten.

ABC egunkariak, lehen orrialdean, honela zioen titu-
larrez hasten zuen urtea: «Gobernuak plataforma ideologi-
ko gisa darabilzki MCSEak»1 5. Hurrengo hilabeteetan Go-
b e rn u a renak ez ziren estatu-mailako komunikabide ia
gehienek tokia egin zieten antzeko albisteei, baina alde
nabarmen batekin: Gobernuak Estatuaren prentsari jarrai-
bidea markatzen zion aitorpen garbiarekin, alegia. Egiazta-
pen hau, Javier Solana Kultura ministroak berak egin
zuen, Kataluniar Gutxiengoko Miquel Rocak Kongre s u a-
ren osoko bilkuran egindako interpelazioari erantzutera-
koan, «kate estataleko egunkarietako zuzendariei ideologi
mailako editorialak eta argibideak bidaltzeari utz ziezaie-
ten bidezko aginduak ematera konprometitu» zenean.

Kulturako titularraren hitzek —komunikabideren ba-
tek jaso zuenez— «trumoien kutxa» zabaldu zuten. Ezta-
baidan jarri zen askatasunen estatua. Eskandaluaz, iritzi
gidatuaz, editorialgile-funtzionariez eta propagandako ko-
munikabideez mintzatu zen16.

Ez zen lan erraza gertatu aitorpenen oihartzuna itzalt-
zea. Agintariek, beren defentsarako, kontrolpean zituzten
egunkarietako eta El País-eko orrialdeak behar izan zituz-

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN25



ten. Egindako ahaleginak ez zuen arreta desbideratzerik
lortu. Komunikabide pribatuek aurrera egin zuten higatze-
lanean. 1983ko maiatzean La Crónica-k plazaratu zuen
hainbat editorialetan tru k a k e t a ren arazoa azpimarr a t z e n
zen. «Mugimenduko kate zaharrak eta pre n t s a - a s k a t a s u-
nak» idazketako hizkiak gidatzen jarraitzen zuten17.

ABC-ek eta Diario 16-ek ere ez zuten atsedenik hartu.
Lehena «MCSEren baitan arrazoi politikoek eragindako
garbiketez eta herri-diruaren hondaketaz» mintzo zen bi-
tartean, bigarrenak «metamorfosia Gobernuan» gaiaz hitz
egiten zuen. Justino Sinova azken izenburu honek iradoki-
tzen zuen kronikaz baliatu zen Exekutiboaren «atze aldean»
g e rtatzen ari zena aztertzeko. Kronika hartan Gobern u a k
« f rogakizun zuela» gogoratzen zuen «espainiar gizart e a-
rentzat adierazpen-askatasunarenganako begirunea eta de-
fentsa. Horretarako —azaltzen zuen— Estatuaren egunka-
rien trukaketa galeraziz hasi beharko luke, lehendabizi, eta
kate osoa pribatizatu, gero.(…)»18.

Itxiera eta kitapena

«Egunkarien historia laburra» atalean adierazia geratu
den bezala, A rriba España izan zen Mugimenduak Euska-
din zituen lau egunkarien artean lehena itxi zena. Eraba-
kia Emilio Romerok hartu zuen 1975ean, Ordezkari Nazio-
nal kargua bete zuen garaian. Une hartatik ohartu zen iri-
tsi zela jadanik Katea errentagarri egiteko ordua, ez ordea,
ideologia baten hedapenari zegokionez bakarrik, sorreratik
egin zen bezala, baita ekonomiaren ikuspegitik ere. Eska-
tzen zuen enpresa bihurtzeak «bazterretako ustiapenen de-
sagertzera» behartzen zuen nahitaez eta «pilatutako zame-
tatik» askatzera.

Eskema horren arabera, hiriburu nafarrean finkatuta-
ko goizeko egunkaria ixtera bidean zihoan. Aski bedi esa-
tea batezbesteko eguneroko hedapena, 1955ean, 1.671 ale-
ra jaitsi bazen, galerak bide beretik joan zirela hurre n g o
u rteetan. 1970ean 5.791.131 pezetako defizita bazuen,
1975ean kopura 7.217 milioi pezetara igoa zegoen.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 26



E rrotatibo bilbotarr a ren egoera ere ez zen askoz ho-
bea. Hala ere 1983ko otsaila arte kaleratu zen, zeren eta
ekonomikoki ez bazen erre n t a g a rria, ikuspegi politikotik
begiraturik, bazen, kokapenagatik. Batezbesteko egunero k o
hedapena 1955ean 10.889 alerena zen. 1970ean 2.056.368
pezeta galtzen ari zen eta 1980an, 77.217.119 pezeta.

Bi egunkarietako bat ere ez zen saldu. Hierro 1982an
ageriko enkantera atera zen arren, ez zen egin, Constancia
Prietok jarritako demandagatik; lehen idatzi dugunez,
1985ean berreskuratu zuen etxea. Hazienda Ministerioko
k o n t u - h a rtzaileek 50 milioitan baloratu zuten 1982an
etxea.

Bi itxiera hauen erdian, 1980an burutu ziren La Voz
de España-rena eta U n i d a d -ena geratzen ziren. Jokabidea
arrazoitzeko, oraingo honetan Madriletik eman ziren arra-
zoiak ekonomikoak izan ziren beste behin. Hala ere barne-
ko txostenek ez dute hori egiaztatzen. Baziren 1984a arte
iraun zuten eta errotatibo gipuzkoarren emaitza negatiboak,
eta lehenarenak batik bat, gainditzen zituzten egunkariak.
1981eko uztailaren 4ko data duen txosten batean aitortu
ere egiten da gelaraziak izan ziren urtean 336 milioi peze-
tako sarrerak izatea aurrikusten zela. Esandakoaren erakus-
pen dira jarraian datozen laukiak:

1980an itxitakoen emaitza zatikakoak eta metatuak 19

1975 1976 1977 1978 1979 1980 Guztira

La Voz 12.473.741 9.273.040 -21.225.910 -38.211.034 -36.795.035 -164.449.006 -238.934.204

Unidad -16.602.369 -19.660.520 -36.058.605 -46.783.421 -53.610.334 -73.299.818 -245.915.067

Guztira -4.028.628 -10.387.480 -57.384.515 -84.994.455 -90.405.369 -237.748.824 -484.849.271

Egileak egina.

1983a eta 1984a arte itxi ez ziren defizit handiko egunkariak

Jaen Patria Suroeste Eco de Can. Hierro Marca Linea

1978 -42.973.999 -53.628.008 -70.540.549 -64.347.892 -55.935.911 -92.411.953 -46.636.503

1979 -43.807.694 -59.302.708 -90.521.865 -82.854.336 -62.236.004 -105.784.682 -49.129.319

Guztira -86.781.693 - 1 1 2 . 9 3 0 . 7 1 6 - 1 6 1 . 0 6 2 . 4 1 4 - 1 4 7 . 2 0 2 . 2 2 8 - 1 1 8 . 1 7 1 . 9 5 5 - 1 9 8 . 1 9 6 . 6 3 5 - 9 5 . 7 6 5 . 8 2 2

Egileak egina.

Azaldutakoari 1978an eta 1979an jaulkitako bi txosten
erantsi behar zaizkio. Lehenengoan hau esaten zen laburki:

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN27



Erakunde aurreautonomiko onartuek beren lurraldeetan
dauden Katearen egunkarietan gertatzen denaz gero eta
arreta handiagoa erakusten dutela dioten sintomak sor-
tzen hasi dira. Zenbaitetan, egunkarien bide editorialean
eragina izateko asmoa dute, bestetan, bakoitzari buruzko
gaur egungo egoeraren berri eskatzen dute eta inoiz, Va-
lentzian kasu, eskualdean dauden Katearen egunkari
guztien alderdi materialei buruzko ikerketa zehatza agin-
du dute.

B i g a rrenak, bestalde, apur bat zehatzagoa, Erakundean
bizi zen probisionaltasunagatik eta etorkizun-ikuspegirik
ezagatik bizi zen lan-gatazka giroak informazio-jokabidean
eragina izan zezakeela ohartarazten zuen, eta

nabarmenago beren Autonomi Estatutua eskuratzear di-
ren eskualde edo lurraldeetan kokatutako egunkariei da-
gokienez. Hauxe da La Voz de España eta Unidad-en ka-
sua: beraiek egindako oharrak eta jakinarazpenak azal-
tzera iristen ari da langileen presioa, edukia Konstituzioa-
ren aurkakoa eta indarrean den lege-araudiaren aurkako-
tzat jo daitekeenean, gainera.

Azken iritziak Kultura Ministerioan urtebete lehenago
egin zen eta 1978ko uztaileko aipatu txostenari bide eman
zion ikerketa zabalago batetik abiatzen ziren. Une hartan
hau idatzi zen:

Bide editorialari dagokionez, Katea irizpide neutral eta
pluralistari eusten saiatu da, Gobernua egunkari-multzo
garrantzitsu hori bere alde soilki erabiltzen ari dela dioen
salaketa erraza ekiditeko helburuz. Hala ere, egunkari ba-
koitzak eramandako bidea Zuzendariaren joera pertsona-
laren edo erredakzio eta tailerretako biltzar ugariek egin-
dako presioen eraginpean egon da ezinbestean. Kateak,
duela urtebete, bizi duen bitarteko-izaerak berak eragotzi
egin die Zerbitzu Zentralei helburu zehatzetara zuzendu-
tako bide editorial garbia hartzea eta zabaltzea.

Informatzaileen ustez, prentsa-instalazioetan bizi zen
g i roa —batzar-pentsamoldea sortu zen— errotatiboak ba-
t z a rretatik bertatik zuzenduak izanez amaituko zuten usteak
kutsatua zegoen, oposizioko alderdiek esnatutako buruta-
pena, bestalde.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 28



Egiten zuten pasadan, La Voz de España-ri ematen zio-
ten hurrengo lerroaldea eta larritzat jotzen zen egoera.
Gertatuaren kontaketa Iruñeko eta Errenteriako gertaereta-
tik abiatzen zen; egun haietan batzarrak egunkaria ez ate-
ratzea erabaki zuen, azkenari zegokionez, uste baitzuen
«izenburuek ez ziotela gertaeren egiari erantzuten». Zuzen-
daria kendu arte ezezkoari eusteko asmoa zuten20.

Egoera hark hiriburu donostiarrera etortzera eta zu-
zendari eztabaidatuaren dimisioa onartzera eraman zuen
Kateko gerentea: 

Baina behin-behinekoz Zuzendariordea izendatzen aha-
legintzerakoan —zehazten dute—, interesatuaren ezezko
biribilarekin topo egin du, zeregin hori ez baitu onar-
tzen, herio-mehatxupean ikusten duenez bere burua.
Egoera horren aurrean, Erredakzio-Buruari eman zaio zu-
zendaritzaren ardura, baina ordu batzuk geroago infar-
toa izan du eta, honenbestez, fisikoki desgaituta geratu
da. Une honetan zuzendaritza-lana erredaktoreetako bati
ematea dago aztergai, egunkariarekin aurrez inolako lo-
turarik ez duen profesional bat izendatzen saiatzeak
gainditzen zaila izango litzatekeen batzarraren ukoa ekar
bailezake.

Planteatzen ziren egoera bakoitzaren pilaketak Era-
kundearen zorteari buruzko azken erabaki azkarra gomen-
datzen zuen, zeren eta «une honetatik aurrera —idatzi zu-
ten— txarkituz doan egoera gero eta okerragoa izan baitai-
teke, Erakundeak erantzun ezin dien arazo larriak sortuz».

Hitz-joko horien artean, txostenak idatzi aurreko pro-
posamenak eta ekimenak ezkutatzen ziren. Eta hala, esan
b e h a rra dago 1977an azaldu zirela dagoeneko La Voz de
España-ren eta Informazio Ministerioaren arteko liskarrak,
egunkariak —Miguel Larreak zuzendua une hartan— igan-
deko koadernotxo batean burualdean idatzitako izenburua
La Voz soilaz ordezkatzeko asmoa azaldu zuenean.

Iradokizuna oso gaizki hartu zuten Kateak Madrilen
zituen arduradunek eta Gipuzkoan zuen Ord e z k a r i a k .
P rentsako Zuzenbide-Erregimeneko Zuzendari Nagusiari
honek bidalitako 1977ko apirilaren 16ko data duen gutun
batean hau irakur daiteke:

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN29



Aparteko koadernotxo honen agerpena, egunkariaren
izenburua ebakia duelarik, egunkariak bere izenburuan
España hitza laster batean kenduko duela dion zurrumu-
rruarekin lotutako era bateko eta besteko ulerkeratara za-
baldua egongo da.

Lau egun geroago, apirilaren 20an, honako hau zioen
p resakako telex bat jaso zuen Ordezkariak Inform a z i o -
- K o o rdinaketako Zuzendaritza Nagusitik:

(…) Probintzia horretan Ministerio honen Ordezkari gisa
zure agintea aipatu argitarapenaren zuzendariaren aurrean
balioaraztea kaltetu gabe, berehala gogorarazi beharko
diozu egunkariaren Zuzendariari aldizkako argitarapen
baten burualdea, Prentsa-legearen ikuspegitik oinarrizko
elementu bereizgarria ezezik, igandeko egunkariaren ja-
betzaren adierazle ere badela. Deituraren aldaketa, ho-
rrenbestez, ez da argitarapenaren ezaugarrien aldaketa
hutsa, argitarapen berri baten edizioa baizik, legearen
ondorio guztietarako (…)21.

Antzeko eztabaida errepikatu zen ekainean. Oraingoan
i l u n a b a rreko U n i d a d zen «egunero, muga inguruko berr i
emanez eta, batez ere, alboko nazioko departamenduetako
iragarkiak zituela, orrialde bat frantsesez» argitara eman
nahi zuena. Asmoak, Donostiako Ord e z k a r i a ren ustez,
«politika kutsu handia» zuen edukian eta aholkua eskatu
zion Madrili.

Donostian kokatutako bi egunkariak, harrezkero, egu-
nero aztertuak izan ziren. Zerbitzu zentraletatik ezarritako
aginduak ez zirela betetzen susmarazi zezakeen edozein
aztarna puntuz puntu adierazi ohi zen. La Voz de España
eta U n i d a d ia obsesio bihurtu ziren goi-karg u e n t z a t .
1978ko txostenak adierazten zuen bezala, batasun nazio-
nala hausteko beldur handia zegoen eta horregatik irmoki
erantzun behar zen atzera gabe. Giro eta egoera aurreauto-
nomikoak arrazoia ematen zion jarrera hari.

Diogunaren islada ziren Ordezkaria egunetik egunera,
egunkari batak zein besteak argitaratzen zutena Hierarkia-
ren ezagupenean jartzeko idazten zituen prentsako berr i -
-emateak. Berri-emate horietako batek —hilaren 18an,
17ko goiz-egunkariari buruz eginak— zioen:

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 30



La Voz de España izena duen Mugimenduko Prentsa ohi-
ko egunkaria hiru koadernotxotan banatua ageri da
gaur, igandero egin ohi duen bezala. Baina aditzera ema-
ten dut lehen koadernoak La Voz de España deitzen ja-
rraitzen duen bezala, beste bietan La Voz besterik ez dela
deitzen. Zuzendariak esan zidan jendeak bi hitz horiez
hain zuzen ezagutzen zuelako jartzen ziotela deitura ho-
ri. Zuzendaritza Nagusi horri aditzera ematen diot igan-
dean dagoeneko iruzkin ugari jaso zirela aldaketa horri
buruz eta ez goragarriak.

Egun bat geroago berri-emateak hau zioen hitzez hitz:

«Informe». «La Voz. Guía Electoral» izeneko atal bat hasi
d u La Voz de España-k. Euzko Abertzale Ekintza Alderdia-
ren programaren kontu emanez hasten da. Bertan era ho-
netako adierazpenak ageri dira: «Gobernu-era errepubli-
karra» eta etengabeko aipamenak egiten ditu euskal na-
zioaz. Honetan eta apirilaren 1eko Dekretuan babestuta-
ko batasun nazionala uki dezakeelakoan, hitzez hitz ko-
piaturik dihoakizue egunkari honen aipamen hau: «Euz-
ko Abertzale Ekintzak aitortzen du Euskal Herriak ez due-
la bere etorkizunaren lege arautzailerik izan behar, bere
nahi subiranoa baino. Kanpoko aginteen eskusartzerik
gabe eta askatasunez hitzartutako nazioarteko hitzarme-
netatik erator daitezkeenak baino beste mugarik gabe».

Txostenetatik ateratzen diren arrazoi politiko horiek
berehala ulertu zituen iritzi publikoaren zati batek. Hiribu-
ru donostiarrean onartu zen zergati bakarra izan zen. Lan-
gileek ateratako El libro de La Voz y Unidad-en argi eta garbi
adierazten da bi argitarapenak

egunetik egunera egunkariak erosten dituen eta zerbitza-
tu behar duen herriaren errealitatera hurbiltzen saiatzea-
gatik besterik ez zirela izan gilotinatuak. La Voz eta Uni -
dad arrazoi politikoengatik itxi zirela diogunean, UCDk
nahi zuen politika desinformatzaile eta manipulatzailea
egiteari uko egin ziotelako itxi zirela esaten ari gara22.

Enrique Bustamantek, bere aldetik, «erabakia Euskal
L e g e b i l t z a rrerako hauteskunde-kanpainaren hasiera-une
berean gertatu zela» gogoratzen du.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN31



Susmo horrek berak eraginda, Gipuzkoaren izenean
diputatu zen Euskadiko Ezkerrako Juan María Bandrések
interpelazio bat aurkeztu zion Gobernuari. Egin zituen hi-
ru galderetatik, bigarrenean hau galdetzen zuen:

Arrazoiak jite ekonomikokoak badira, zergatik hartu da
erabakia Euskal Legebiltzarrerako hauteskunde-kanpai-
naren hasieran hain zuzen?23.

Diputatuak hartu zuen erantzunak ez zituen askietsi
ez bera ez sozialistak; irailaren 29an, horregatik, eskabidea
aurkeztu zuen Kongresuak onar zezan, Kultura Ministerioak
edo Ministro-Kontseiluak erabakia atzera jotzea eta tekni-
koki ahal bezain agudo jarduerari berr i ro ekitea eskatuz.
Era berean baiezko botoa eskatu zuen, besterik gabe zego-
kion Transferentzi Batzordean negoziaketak has zitezen, bi
egunkarien jabetza euskal aginte publikoetara igaro zedin
eta, horrela, Legebiltzar autonomoaren kontrolpean jarrai
zezaten argitaratzen. Bi proposamenetako bakar batek ere
ez zuen beharrezko sostengua jaso.

Juan María Bandrés hirugarren aldiz zuzendu zitzaion
K o n g resuko Mahaiari. Zuzendari gerenteak prestatu zuen
erantzunean, berriro ere arrazoi hertsiki ekonomikoak ai-
patu ziren eta ez politikoak.

Hori izan zen arrazoia eta inolaz ere ez egunkariek ez zu-
tela jarraitzen «Gobernua osatzen duen alderdiak hartu-
tako hari ideologikoa» —esaten zuen idazkiak—. Ez zaie
ematen kontsignarik egunkariei; eman ere ez zaie egin.
Pluralismoa eskatzen zaie bakar-bakarrik eta Konstituzioa-
renganako begirunea. Besterik ez, ezta gutxiagorik ere.❡

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 32



1. Ramón Serrano Súñer Francoren koinatua zen. Errepublika ga-
raian CEDAko diputatua izan zen. Diktadurako lehen Gobernuan
ministro eta Prentsa-Ordezkari Nazional kargua bete zuen.

2. Izan ere data horretatik hasita, Gobernazio Ministerioaren menpe
zegoen Prentsa-Zuzendaritza Nagusitik edo beste erakunde ofizial
nahiz pribatuetatik bidalitako agirietan Mugimenduko Prentsa dei-
tura ageri da. Legea hilaren 14ko BOEn argitaratu zen.

3. Rikardo eta Luis Leizaolaren makineria Sevillako Fe egunkariaren
onurarako izan zen. El Día-ko zati bat Alacanteko Información-era
joan zen eta El Pueblo Vasco-rena Valladolideko Libertad-era era-
man zen. La Voz de Guipúzcoa-ren errotatiba Granadako Patria-n
jarri zen.

4. Fermin Yzurdiagari Mariano Prado Monterok hartu zion txanda
zuzendaritzan 1950ean.

5. FET y de las JONSeko Prentsa- eta Propaganda-Ordezkari Naziona-
lari bidalitako txostena. Iturria: Kultura Ministerioko Artxibategi
Zentrala. 75379 kaxa.

6. Beste zuzendariak izan ziren: Bernardo Bureba Muro, José Molina
Plata, José Banús y Aguirre, Enrique Cimas Redondo, Julio Cam-
puzano Cantero eta María Josefa Marzo.

7. Hierro-ko administraria zen W. Calerak Mugimenduko Prentsa eta
Propagandako administrari nagusiari 1942ko apirilaren 28an
emandako datuak. A. iturria. 75383 kaxa.

8. Oharpen hauek Alejandro Etxebarriak eginak dira, 1943ko otsai-
laren 4an eta 15ean Mugimenduko Prentsaren administrari nagu-
siari eta Ordezkari Nazionalari hurrenez hurren bidali zizkien
idazkietan. A. iturria. 75411 eta 75676 kaxak.

9. Ordezkaritzak El Noticiero Bilbaíno-ren ondasunak erostea behin
betiko gelarazi zuen akordio-proposamena Areilza erkideak e g i n
zuen El Pueblo vasco-ren izenean, 1944ko apirilaren 25ean Onda-
re-Ondasunen Bulegoan idatzitako gutunaren arabera.

10. Lehen datuak La Voz de España-ko administrariak Ondare-Onda-
sunera 1942ko ekainaren 1ean bidali zuen idazkian jasoak daude.
Besteak Ordezkaritza Nazionalak egindako txosten batean daude.
1982ko ekainaren data duten ondorengoa txostenetan adierazten
da La Voz de Guipúzcoa -ren gizarte-kapitala osatzen zuten 200 ak-
zioetatik 18, ordurako hila zegoen María Teresa Hompanerari es-
leituta zeudela usufruktuan eta beste 13, Mugimenduarekin zeri-
kusia zuten lagun hauei saldu zitzaizkiela: bost, Ricardo Fernándes
de la Torreri; sei, Regino Rekalde Díazi; bat, Juan José Pradera Or-
tegari eta bat, Francisco Guillén Salayari. 1957az gero jardun ez
zuen Sozietatearen egoera arauzkontrakoa konpontzeko, MCSEtik
hau planteatu zen alternatiba gisa: jabetza osoa Estatuari intsul-
datzea, Sozietatearen aktiboa eta pasiboa desegitea eta Gobernua-
ri esleitzea eta Sozietatea eguneratzea, agian akzioak eros zitzake-
tenek etxeen jabetza eskura zezaten. Iturria: Kultura Ministerioko

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN33



Artxibategi Zentrala eta Administrazioaren Artxibategi Nagusia.
75388 eta 1 kaxak.

11. Madrilen 1949ko uztailaren 6an egin zuten bileran Mugimendu-
ko probintzi buruek, prentsa eta propagandari buruz defendatu
zuten 9. txostenean jasotako iritziak. 226 kaxa.

12. Prentsa-Zuzendaritza Nagusiko Lankidetza-ataleko buruak,
1946ko otsailaren 28ko barne-zerbitzuko 10. oharra betetzeko,
Prentsa-Idazkari Nagusiari aurkeztu zion txostenean jasotako
adierazpenak. A. iturri eta kaxa.

13. Hauek ziren lehen taldean ageri zirenak: Azul, Falange, La Tarde,
Unidad, Alerta, Diario Español eta Libertad. Bigarrenean: Yugo, Vo -
luntad, La Voz de España, Fe, Levante, El Pueblo Gallego eta Amane -
cer. Hirugarrenean: Solidaridad Nacional, Odiel, Nueva España, Sur,
Línea, La Nueva España, Norte eta I m p e r i o . Laugarrenean: H i e r r o ,
Mediterráneo, Patria, Proa, La Mañana, Baleares eta Arriba España.

14. Honi buruz, ikus adierazpenak 1956ko uztailaren 18ko A B C
egunkarian eta idazkiak, 1954ko maiatzari eta ekainari dagozkien
El Español-en 287tik 290a bitarteko aleetan.

15. ABC-k argitara eman zuen informazioan esaten zen, Jaénen ize-
nean AP-PDP koalizioko diputatu eta RTVEren Kontrolerako Ba-
tzorde Parlamentarioko kide zen Gabriel Camuñasek jasoa zeuka-
la agiri bidezko froga. Iturria: ABC egunkaria, 1983ko urtarrilaren
18ko 23.981. zk.

16. Ik.: 1983ko maiatzaren 13ko El Correo de Andalucía eta Diario 16,
2. or.; data bereko A B C , 15. or.; maiatzaren 15, larunbateko L a
Crónica eta El Día Baleareetakoak, 2. or.

17. 1983ko maiatzaren 21ari eta 24ari dagozkien La Crónica-ren edi-
torialak. 3. or.

18. Justino Sinovaren «La Crónica: Metamorfósis en el Gobierno»,
1983ko maiatzaren 16ari dagokion Diario 16-eko 2. orrialdean
eman zen argitara.

19. Itxiera 1980ko otsailaren 17an gertatu zen; horregatik, aurreko
kasuetan bezala, defizitak iraun egiten du azken ekitaldian, langi-
leri eta mantenu-gastuei aurre egin behar izan zitzaienez.

20. Hala deituriko Iruñeko gertaerak 1978ko uztailaren 8an gertatu
ziren. Errenteriakoak, urte eta hilabete bereko 13an.

21. Agiri bata zein bestea Gobernuaren Presidentziatik etorriak dira,
Alcalá de Henaresen artxibatutako 61. kaxa.

22. El Libro de La Voz y Unidad. Hórdago, Donostia. 1982. 18 eta 19.
or.ak.

23. Gorte Nagusien Buletin Ofizialeko 313-I. zk.an jaso zen interpe-
lazioa. Diputatuen Kongresua, 1980ko martxoaren 6a.

MUGIMENDUKO EGUNKARIAK EUSKADIN
• BEGOÑA ZALBIDEA •

JAKiN 34


