Gabriel Aresti eta
Arantzazu
PAU L O AG I R R E BA LT Z AT E G I
Idazlea eta Jakinen Kontseilu Editorialeko kidea
2013ko uztailaren 4an ekitaldi oso deigarria gertatu zen
Arantzazun: bertako Liburutegiak Gabriel Arestiren Harrizko Herri Hau liburuaren jatorrizko eskuizkribua itzuli zion
Meli alargunari. 40 bat urtez jasoa eta gordea zuten fraideek, liburuaren editoreak eskatuta eta Kandido Zubizarreta
orduko liburuzainaren ardurapean utzita. Egun haietako
hedabide sozialek eurrez jaso eta zabaldu zuten gertakariaren berri. Esker onez eta hunkituta berreskuratu zuen Melik senarraren eskuizkribua. Liburua familiaren eskuetan
uztea baino gehiago izan zen, ordea, ekitaldia: Arestiri omenaldi sentitua egin nahi izan zioten Arantzazuko fraideek,
hark santutegiarekin eta bertako hainbat fraiderekin izandako harremana, lankidetza eta adiskidetasuna gogoratuz.
Gazte-gaztetatik izan zuen Gabriel Arestik harremanik
Arantzazurekin. Bitoriano Gandiagak berak 1956 inguruan
ezagutu omen zuen hantxe. 23 urte zituen orduan poeta bilbotarrak. Euskal literaturaren mundura agertu berria zen
Euzko-Gogoako bere lehen olerkiekin: 1954an-edo (ik. Joxe
Azurmendi, «Gabriel Arestiren tintazko bataioaz», Jakin 62,
1991, 129-142, 129-130. or. Behin baino gehiagotan aipatu
199
azaroa-abendua
2013
GABRIEL ARESTI ETA ARANTZAZU
ko dudan 14 orrialdeko idazlan hori, Azurmendi-1991 izendatuko dut; bertan, Euzko Gaztediko Andoni Arozenari
Arestik Arantzazutik idatzitako erantzun-gutunaren berri
eman zigun: Aresti: Gutuna izenez aipatuko dut Arestiren
testua).
Ondorengo urteetan estutuz joan ziren haren harremanak
Arantzazuko fraideekin, 1960tik aurrera —Bilbon bizi zen
Imanol Berrituarengandik hasita—; batez ere Jakin aldizkarikoekin: Joseba Intxausti, Kepa Enbeita eta bereziki Joxe
Azurmendi.
Harri eta Herri. Arantzazu
Harri eta Herri da (1964) Arestiren poema-liburuetan gailurrekoena. Horren atalik handiena Oteizari eskainia da zuzenean; Quousque tandem (1962) obra da poema-liburuaren ezkutuko erreferentzia nagusietakoa, uste dudanez. Baina aurrenik, eta Oteizaren liburua baino lehenago, Arantzazuko apostolu-harriak ezagutu zituen Arestik, bertako plaza-bazterrean baztertuta. Basilika berrian Oteizak lantzeko
frisoko apostoluen obra geratuta zegoen garai hartan, Eliz
debekuaren ondorioz. Arantzazura joaten zen bakoitzean
harriduraz ikusi ahal zituen harri-blokeak lurrean etzanik;
biziki haserretzen omen zen. Harri horietatik ezagutu zuen
aurrenik Oteiza Arestik, bere poeman dioenez («Profeta bati (Jurgi Oteitzari azaldu nahirik)» poema, Harri eta Herri,
IV, Q):
Nik ez dut Jurgi Oteitza eskultorea ezagutzen,
baina hainbeste bider ikusi ditut haren harriak,
haren apostoluak
[...]
kamino gaitz horretako bazterretan eroririk
[...]
Beraz, Harri eta Herri liburuaren azken arrazoiak, Oteizaren liburuan beste, Arantzazuko apostolu-harrietan daudela esan daiteke... eta Arantzazu harrizkoan: «Harria / edo
90
PAULO AGIRREBALTZATEGI
nundikan harria. / Harrizko dorrea» ikusten baitu Arantzazun («Atzo ezagutu nuen» poema, ibid., IV, M).
Neurri handi batez, Arantzazun —«Arantzazu polilitoa»,
beraren esatez— sustraitua eta girotua dago, beraz, Arestiren poema-liburu adierazgarriena. Hori berrestera datoz,
bestalde, Joxe Azurmendiri —Joxeperi— liburu berean eskainitako olerkiak (III. partea, Z poema, eta IV. partea, M
poema). Arantzazuko Teologiako ikaslea zen Joxe Azurmendi, eta Jakin aldizkariaren zuzendaria (1962-1963). Oso
adiskide egin zen Aresti Joxeperekin, eta adiskidetasun horixe kantatzen du olerkiotan, Arantzazu bera kantatzearekin
batera. Laguna ezagutu zuenekoa kontatzen digu laugarren
parteko M olerkian:
Atzo ezagutu nuen
nire laguna.
Zerura pagatu nuen kotxea.
Oñatin bazkaldurik
Arantzazu gora
bertan topatu nuen
fraile buru motza.
Atzo ezagutu nuen
nire laguna
[...]
Aresti eta arantzazuar literatura
«Arantzazuar» literaturak mendetako historia du, XV.aren
azkenetan erromesak bertako balada edo kanta zaharrak asmatzen eta kantatzen hasi zirenetik gaur arte datorrena.
Arantzazuar literatura ez da bertako fraideek edo erromesek egindakoa bakarrik, Arantzazuren inguruan sortu edota Arantzazu kantatu izan duen literatura da —herritarra
nahiz aditua—. Historia horretan leku berezia du Arestik,
eta ez aipatua dugun Harri eta Herri obrarengatik bakarrik.
Lehenagokoa da haren harreman literarioa Arantzazurekin,
1961ean Jakin aldizkarian argitararazi zuen bere «Azken
poema» txikitik hasita. Literatur sariketetako batean lehen
saria jaso ez izanak min handia eman zion Arestiri, eta etsi
91
GABRIEL ARESTI ETA ARANTZAZU
pena eragin ere bai itxuraz. Poesia bertan behera uztea erabaki zuen nonbait bere baitan; eta bere «Azken poema» idatzi zuen:
Kantsazioaren aitzakiarekin
nire gradotik
dimisioa
presentatzen dudalarik,
beste enplego
nekagarriago bat
onartzen dut.
Jendaurrean aldarrikatu nahi izan zuen, ordea, bere «dimisioa», eta Arantzazuko «lagunarengana» jo zuen, Jakin aldizkarian argitara zezan... Horretan poesiarik ez argitaratzea erabakita zeukaten arduradunek; baina adiskidetasunaren izenean-edo, «mehatxu» eta guzti, behartu egin zituen
bere azken poesia argitaratzera. Eskela itxuran argitaratu
zuten (15. zk., 1961, 97. or.). «... beste enplego nekagarriago
bat onartzen dut» beste honetara aldatu zuen gero: «Beste
enplego zoriontsuago bat onartuko nuke»... Zorionez ez
zuen aurkitu, eta poesia lantzeari ekin zion lehen baino kemen are handiagoz!
Anekdota bitxi horretaz at, jakin beharrekoa da Arestiren
lehen antzerki-obra —Mugaldeko herrian eginikako Tobera,
1961— Arantzazuko Teologiako ikasleek antzeztu zutela lehenbizikoz, Arestik berak aitortua duenez, gorago aipaturiko gutunean. Gabonaldietan hainbat antzerki egin ohi zuten Arantzazuko ikasleek; horietako bat izan zen nonbait
Arestirena, 1962ko Gabonetan. Bestalde, Iratzederren Pasionea obra ere behin baino gehiagotan antzeztu zuten
Arantzazun bertako fraide ikasle gazteek, Aste Santuan.
Bestelakorik ere eskura eduki nahi, eta horrelako ekitaldien
sustatzaile zen Jose Goitia fraide irakasleak Arestiri eskatu
zion idatz zezala antzerkiren bat, Aste Santuan Arantzazun
antzezteko... Baita idatzi ere, bat behintzat: «... Eta gure heriotzeko orduan» (1964an Egan aldizkariak argitaratua).
Dena dela, ez zuten gero antzeztu Arantzazun; Iratzederren
92
PAULO AGIRREBALTZATEGI
Pasionearen ordezkotzat ez zuten ontzat eman nonbait (ik.
Gabriel Aresti, Literatur lanak. 7. Antzerkia, Susa, 1986, 280.
or.). —Jakitekoa da Iratzederren miresle ere bazela Aresti.
Arestiren Arantzazu: poesia, argia, euskara...
Paradisua!
Euskararen eta euskal literaturaren —poesiaren— erreferentzi gune garrantzizkotzat zeukan Arestik Arantzazu.
«Poeta bikaintzat» dauka Salbatore Mitxelena, eta esker
oneko zaio, bere antzerkiren bat defenditu zuelako (Aresti:
Gutuna, in: Azurmendi-1991, 133. or.). Lizardiren ereduko
gailurtzat jotzen ditu Bitoriano Gandiaga eta Antonio Bilbao, bi poeta bizkaitar, biak Arantzazuko fraideak; eta batez
ere bere hurbileko poetatzat dauka Joxe Azurmendi (Aresti, Gabriel: «Gaurko euskal poesia», Zeruko Argia XXVIII/100, 1965-01-24, 9. or.).
Oso ikuspegi idealista eta zerutiarra dauka Arestik Arantzazuri buruz: aski da Azurmendiri eskainitako olerkiak irakurtzea (Harri eta Herri, III, Z):
Joxepe
nire laguna
hurrun dago
han goian,
zerutik hurbil,
eta ni berriz
hemen behean,
osin ilun honetan
Bilbo deritzan
infernu honetan...
Hura han goian,
Arantzazu deritzan
gailur haretan,
paradisu haretan...
S. Mitxelenak eta garai hartako Arantzazuko zenbait sermolarik baino ikuspegi dikotomikoagoa, alajaina! Goraipamen
idealista berberera dator «Atzo ezagutu nuen / nire laguna»
poeman ere (ibid., IV, M):
93
GABRIEL ARESTI ETA ARANTZAZU
Joxepe lagun maitea:
Nun da zeruko atea?
Kanta dezagun batea!
Apur dezagun katea!
Begira nola dagoen
harana
hodei beltzez estaldurik, harantza
nire deseoa haize hotzak
darama.
Zerutarra delako ez ezik, euskararen babeslekua delako
ere bada agian paradisu Arestirentzat Arantzazu, Bilbori
kontrajarrita edo. Honetara idatzi zion Venezuelako bere
kritikatzaileari:
Ni nire herrian bizi naiz, nire herri artean. Orain ere, hitz
hauk paperaren gainean eskribitzen ditudan momentu honetan bertan ere, nire herrikideen artean, Arantzazu deritzan paradisu honetan. Nire inguruan (bazkalostea da, eta
ehun bat erromesek bazkaltzen dute Oñati gaineko ostatu
honetan) euskeraz besterik ezta entzuten (Aresti: Gutuna, in:
Azurmendi-1991, 132. or.).
Areago, euskal abertzaletasunaren ikurtzat hartzen du
nonbait Arestik Arantzazu. Horregatik handixe egin nahi
du bere abertzaletasun-aitorpena, Andre Maria testigutzat
hartuz:
Gauza bat zin egiten dut Arantzazuko amaren aurrean gaur,
eta nere bi alaben ohorearen aurrean, abertzalea naizela, buruko puntatik eta behatzetaraino (ibid., 134. or.).
Eta honetara amaitu zuen bere gutuna: «Nerean, eta nere herriarenean: Biba Euskalerria libre! Arantzazu, 1963/III/17an».
Bitoriano Gandiaga eta Gabriel Aresti
Gandiaga izan da Arantzazuko poeta enblematikoena
Arestiren belaunaldiarentzat, eta euskal literaturan oihartzunik handienekoa. 1928an jaioa, Aresti baino bost urte
zaharragoa zen —esanda geratu da 1956an-edo ezagutu
zuela hori Arantzazun—. Batek baino gehiagok aztertu izan
ditu bi poeten arteko kidetasun eta ezberdintasun pertsonal
94
PAULO AGIRREBALTZATEGI
eta literarioak. Hemen Felipe Juaristiren «Aresti eta Gandiaga. Ohar batzuk / Breves notas sobre Aresti y Gandiaga»
(Euskonews 77, 2000-05-12) eta Iñaki Sarriugarteren «Bitoriano Gandiaga eta Bilbo» (Litterae Vasconicae 8, 2001, 279294) idazlanak azpimarratu nahi ditut.
Gandiagaren beraren aitorpen mingotsa da hemengo hau:
Esan beharra dago: Elorrik ez zuen norbaitzuengan estimazio haundiegirik izan. Sinbolista, intimista eta horrelakoa
omen zelako. Modan zegoen modua, ni Elorri egin eta gero
enteratu nintzen bazenik ere, baina soziala zela. Elorriko poesia zaharkitua zela, pasea.
Felipe Juaristi, idazlea eta literatur kritikaria, «lasaitzera»
datorkio:
Poesia, ordea, ez da inoizkoa. Gaurkoa poesia baldin bada,
edo poesiatzat jotzen badugu, biharkoa ere poesia izango da,
eta etzikoa ere bai [...] Alde horretatik seguru nago, Gandiagaren Elorrik iraun egingo duela, bere garaiko liburu askok
iraungo ez duten tokian.
Gabriel Arestik ere iraganekotzat kritikatu zuen Gandiagaren Elorri, bere Maldan behera lehen poesi-obra (1960) halakotzat jota zeukan bezala. Arestik, ordea, iritzi oso onean
zeukan Gandiaga poeta, baita Elorriren garaiko autorea ere:
Zorionez frutu berriak eman ditu Lizardiren arbolak, eta frutu hoietatik zilegiztatzen da eskola horren izaera; bi bizkaitar
dira. Bitoriano Gandiaga eta Antonio Bilbao-Monasterio.
Baina aholku modukoa damaie jarraian («Gaurko euskal
poesia», Zeruko Argia XXVIII/100, 1965-01-24, 9. or.):
Orain biak txit sariztatuak dira, baina hemendik hogoi urtera, ez dakit nik zertan geratuko den hoien poetatza, baldin
eta eskola berrietara aldatzen ez badira.
Izatez, eta Joan San Martinek idatzia duenez, Arestik berak
proposatu zuen Gandiaga euskaltzain urgazle izateko,
1964an, Elorri liburua argitaratu eta berehala, beraz (ik.
Arana Martija, Jose Antonio: «Orbelaungo landarea Arantzazun zuhaitz», in: Bitoriano Gandiaga eta Mendata, Bilbo,
2001, 150. or.).
95
GABRIEL ARESTI ETA ARANTZAZU
Norbaitek idatzia duenez, bestalde, Arestik berak ere Gandiagaren esperientzia mingots bertsua izan zuen bere lehen
obra poetikoaren ondoren:
Comenzó [Aresti] su andadura literaria con una obra de carácter simbolista, Maldan Behera (Cuesta abajo) [...] Esta
primera obra tuvo escaso éxito de crítica, sumiendo al escritor en una crisis creativa. En esta época conoció a Blas de
Otero quien compartía inquietudes artísticas y sociales, en la
Tertulia de La Concordia, y este hecho pudo influir en el giro de su trayectoria poética [Harri eta Herri etorri zen]»
(Wikipedia).
Zuzenean gogoratzen digu testu horrek Gandiagaren beste
aitorpen hau:
Gero [Elorri argitaratu ondoren], hamar bat urtetako mutu
aldi ta meditatze aldi baten ondoren, sozial eta erreibindikaziozko poesiara aldatu nintzen. Aresti, Azurmendi-ta baino
beranduago. 1967-tik 69ra bitartean Hiru gizon bakarka idatzi nuen, «Oteitzaren eskaritik Herriarenak entzunik» (Loiola Irratian elkarrizketa, 1977).
Bi gizon eta poeten urruntasuna eta hurbiltasuna, biak batera, beraz? Aresti eta Gandiaga, gizon eta poeta, oso ezberdinak ziren, hori bai:
Gandiaga baikorra da. Aresti, ez. Gandiaga inozoa. Aresti,
ez. Gandiagak, Elorri idatzi zuenean, ez zuen gaizkia ezagutzen, bere bizitzatik aparte utzia zuen. Gandiagak ez zuen
hiririk ezagutzen, ez zuen Arantzazuz eta bere jaiotetxeaz
aparte beste lurrik ezagutzen, liburuetan izan ezik [...] Aresti, mailuz jota, harriari kantan hasi zen. Gandiagarena, ordea, ez da harrizkoa, lurrezkoa, buztinezkoa, baizik.
Juaristiren hitzak dira, agian ertz biziegikoak; baina hona
jarraian berak:
Oso urruti zeuden elkarrengandik Aresti eta Gandiaga, garai
hartan. Baina poesiaren indarra hauxe da, lehen elkarrengandik urruti zeudenak hurbildu egiten ditu elkarrengana.
Benetakoa izan zen hurbilketa eta elkarrenganako mirespena. Horren seinale da, Gandiagaren aldetik, Uda batez
Madrilen libururako idatzita utzi zuen eskaintza hau, gero
96
PAULO AGIRREBALTZATEGI
liburuan sartu gabe geratu zena, seguruenik tartean hil egin
zelako Aresti.
Hitzari
poesiako
ate nagusiak
zabaldu zizkion
Gabriel Arestiri.
Gandiagarentzat «sua» zen Aresti, Sarriugartek seinalatua
duenez; agian harria baino gehiago; beharbada «lurra» zen
Gandiaga Arestirentzat.
«Gabriel Arestiren Aitormenetan» eta omenetan
1975ean hil zen Aresti. Hileta zibila egin zioten. Norbaitek, Gandiaga han ikusi eta hitzen bat esateko eskatu zion
itxuraz. Ustekabean hartu zuen eskaerak nonbait Gandiaga,
baina ukorik ezin egin; eta bere hitzak esan zituen, eta, dirudienez, aurretik gogoetatuak zituenak. Bada testu bat haren artxiboan, Arestiren hiletaren ondoren idatzia behar
duena, gaztelaniazko itzulpen eta guzti, eta hiletako bere lekukotasunaren berri utzi diguna, seguruenik lagunek edo
familiakoek hala eskatuta. Luzetxoa bada ere merezi du hemen ematea:
Neure berri emanez hasiko naiz: fraide eta apez naiz, bai poeta eta Gabrielen adiskide ere. Errespetatzen dut Arestiren
nahia: Ez zuen elizfuntziorik nahi ukan, ez kanpai hotsik, ez
ohiturazko elizkizunik. Ez nator Elizaren izenetan. Naizan
bezelakotan nator, naizanik ezer ukatu gabe. Onartzen dut
Juan San Martinek eta Haranburu Altunak Arestiren gorapenez esan dutena. Nik mundu hontakoz beste dimensio batetan, betiko bizitzan sinesten dut eta guztiok salbatu nahi
gaituen Jaungoikoagan. Jainkoaz ukan ditzakegun ideia eta
iritziak gorabehera, salbatuko gaituen Jainkoagan sinesten
dut. Gure zekenkeri, txikikeri eta grinetatik libre irizten
duen Jainkoagan sinesten dut. Eta ez gure erara, baina guztiz bestetara eta Bere modutara —«Zuk bakarrik dakizula fededun hil diren guztiak»— iritzi diola-ta nago gure adiskide
Gabrieli, eta Bere gloriatan harturik ukanen duela uste dut.
Eta Jainkoaren jokabide hau ezagutzean, Aita deitzera be
97
GABRIEL ARESTI ETA ARANTZAZU
harturik aurkitzen naiz, eta guztion aurrean Hari Aita deitzeko atsegina ukan nahi dut. Eta nik sinesten dutanetan sineste duten guztiek esan dezakete nerekin «Gure Aita»: Gure Aita... (Askok erantzun zuten). Jainkoak bere paketan
ukan dezala gure adiskide Aresti. Amen.
1978an Arestiren omenezko ekitaldia antolatu zuen Gipuzkoako Aurrezki Kutxak, non hainbat poetak hartu baitzuen parte. Hiru olerki idatzi zituen Gandiagak ekitaldirako: «G. Arestiren Aitormenetan» da horietako bat (Agiriak.
Euskal poetak eta artistak G. Arestiren omenez, GAP, 1978,
98-101). Zoritxarrez ordenaz aldatuta daude ahapaldiak, inprimategian Gandiagaren jatorrizko testua gaizki interpretatuta edo; dagokion ordenan ekarri dut hona, idazlan hau
burutze aldera —berorren kopia eskaini zioten fraideek
Arestiren alargun Meliri Arantzazuko ekitaldian.¶
Gabriel Arestiren Aitormenetan
Bitoriano Gandiaga
«Nire aitaren etxea
defendituko dut», esan zuen
bat bateko suak.
Deihadarrak entzun ziren
suaren kontra
lekaioak suaren alde.
Urez heldu zitzaizkionak
indartu egin zuten;
adarrez eraso ziotenek
haserretu.
Bere baitariko haizeak zeragion su
azkarra zen.
Alferrik ginen urruti
ilinti zaharrak gordetzen,
bat baterako argi beroak
jo ginduen ta itzul arazi.
98
PAULO AGIRREBALTZATEGI
Ta sortzaile zetorren,
bihurri ta martzal;
zaharkinei atxikiz, aitareneko
ganbara ta ate-osteko
ezertarako ez zen oro
erre zuen
ta argia sartu etxean,
baliorik
eta etorbiderik zuena
harri ta herriren
begitan jarriki.
Erreturan
belar berria erne da,
garia, bideak,
ihardun-poza.
«Nire aitaren etxea
defendituko dut», dio
«HARRI ETA HERRI»tatik
abots gorenak.
«Nire aitaren etxeak
iraunen du
zutik», darantzuio
«HARRIZKO HERRI HAU»
beteko
erantzunak.
99
Page:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11